اثر متغییرهای اقلیمی بر حلقه های رویشی چوب گونه بلوط (Quercus castanifolia) با استفاده
نوشته شده توسط : ابراهیم ایوبی

 

چکیده :

 

 

 

در این تحقیق ارتباط بین اقلیم و پهنای دوایر رویشی گونه بلوط در منطقه رویشگاهی حوزه (32) دوهزار تنکابن طرح تلیم رود مورد بررسی قرار گرفت . برای این منظور تعداد سه اصله درخت سالم و غالب و دارای تاج متقارن  بلوط انتخاب و از هر درخت یک دیسک از ارتفاع برابر سینه قطع و کد گذاری و به آزمایشگاه دانشگاه تهران منتقل شد .و میزان پهنای دوایر رویش با استفاده از میز بینوکلار مورد اندازه گیری قرار گرفت و سپس ارتباط بین این صفات با شرایط اقلیمی ( دما ’ بارندگی و رطوبت ) با استفاده از همبستگی پیرسون محاسبه گردید . و به کمک نرم افزار مینیتب 14 تحلیل سری زمانی شد . نتایج نشان داد که روند تغییرات پهنای دوایر رویش در سال آغازین رویش افزایش و در سالهای پایانی این دوره کاهش می یابد که این ویژگی ناشی از فعالیت کامبیوم جوان و بالغ می باشد .

 

 

ارتباط بین پهنی دوایر رویش با بارندگی در ماههای آوریل ارتباط منفی دارد و با سایر ماهها ارتباطی معنی دار ندارد . و همچنین این ارتباط بین پهنای دوایر رویش با میانگین دمای ماهیانه ’ ماههای ژانویه ’ فوریه’ مارچ و جولای ارتباط منفی دارد و این ارتباط در سطح یک درصد معنی دار است . ارتباط بین پهنی دوایر رویش با رطوبت نسبی  نشان داد که بالاترین همبستگی بین پهنی دوایر رویش با ماه نوامبر (0.153) و پایین ترین همبستگی بین پهنای دوایر رویش با رطوبت نسبی ماه فوریه (0.001) مشاهده گردید .

پیش بینی پهنای دوایر رویشی بلوط در 20 سال آینده به کمک تحلیل سری زمانی نشان می دهد که با افزایش سن پهنای دوایر رویشی با آهنگ کاهشی روبرو می شود . که این نوسان رشد کاهشی با تغییرات یکسانی همراه است .

 

 

 

کلید واژه: بلوط ’ پهنای حلقه های رویشی ’ هم بستگی پیر سون ’ رطوبت نسبی’ تحلیل سری زمانی ’ کامبیوم جوان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 605
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: